Երաժշտության հոգեբանական ազդեցությունը՝ գիտական տեսանկյունից
Երաժշտությունը մարդասիրական մշակույթի անբաժան մաս է և դարեր շարունակ ուղեկցել է մարդու կյանքը տարբեր դրսևորումներով՝ հանդիսանալով ինչպես ինքնարտահայտման միջոց, այնպես էլ հաղորդակցության, հոգևոր փորձառության և զուտ հաճույքի աղբյուր։ Ժամանակակից հոգեբանությունն ու նյարդագիտությունը տարեցտարի ավելացնում են գիտական փաստարկները, որոնք վկայում են երաժշտության տարբեր ձևերի ազդեցության մասին մարդու հոգեկան, ճանաչողական և նույնիսկ ֆիզիոլոգիական վիճակի վրա։
Երաժշտության ընկալումը նյարդաբանական
մակարդակում
Երաժշտության ընկալման գործընթացը ներառում է մի շարք
նյարդաբանական համակարգեր։ Երբ մարդը լսում է երաժշտություն, լսողական կեղևը
վերլուծում է ձայնային ազդանշանները, իսկ առաջամասային կեղևը և ամիգդալան՝ կապված
են երաժշտական փորձառության հույզային կողմի հետ։ Դոպամինի արտազատումը՝
երաժշտության ունկնդրման ժամանակ, վկայում է, որ որոշ երաժշտական փորձառություններ
կարող են ակտիվացնել «պարգևատրության» համակարգը, ինչպես դա լինում է ուտելիք կամ
սոցիալական ճանաչում ստանալու դեպքում։
Երաժշտությունը և հույզերի
կարգավորումը
Մարդիկ հաճախ օգտագործում են երաժշտությունը հույզերը
կառավարելու նպատակով։ Գիտական հետազոտությունները ցույց են տալիս, որ
երաժշտությունը կարող է նպաստել սթրեսի նվազեցմանը՝ իջեցնելով կորտիզոլի
մակարդակը։ Միևնույն ժամանակ, այն կարող է օգնել մարդկանց վերապրել և հասկանալ
բարդ հույզեր՝ առանց վտանգավոր իրավիճակների իրական փորձառության։ Այդ պատճառով
երաժշտությունը կիրառվում է նաև հոգեթերապևտիկ գործընթացներում՝ մասնավորապես
երաժշտաթերապիայի մեջ։
Հատկապես նշանակալից է այն, որ տարբեր մշակույթներից մարդիկ
երաժշտության միջոցով կարողանում են հասկանալ և վերապրել նույն հույզերը։ Սա ցույց
է տալիս, որ երաժշտության հուզական կողմը որոշ չափով ունիվերսալ բնույթ ունի՝
չնայած մշակութային տարբերություններին։
Երաժշտությունն ու հիշողությունը
Երաժշտությունը կարող է խթանել հիշողությունը՝ հատկապես այն
դեպքերում, երբ հիշողությունները կապված են որոշակի մեղեդիների հետ։ Ալցհեյմերի
հիվանդությամբ տառապող անձանց շրջանում նկատվել է, որ նրանք հաճախ ճանաչում են և
արձագանքում են վաղ տարիների երաժշտությանը՝ նույնիսկ այն ժամանակ, երբ մնացած
հիշողությունները խիստ թուլացած են։ Սա կապված է նրանով, որ երաժշտական
հիշողությունը ակտիվացնում է ուղեղի այն տարածքները, որոնք հարաբերականորեն ավելի
ուշ են վնասվում նեյրոդեգեներատիվ հիվանդությունների ժամանակ։
Երաժշտության ազդեցությունը մտավոր
ունակությունների վրա
Չնայած հանրաճանաչ «Մոցարտի էֆեկտի» (այդ թվում՝ այն վարկածին,
թե Մոցարտի երաժշտության ունկնդրումը բարելավում է ինտելեկտը) սկզբնական
ընկալմանը՝ հետագա ուսումնասիրությունները պարզել են, որ երաժշտության
ազդեցությունը մտավոր կարողությունների վրա ավելի բարդ է։ Կարճաժամկետ
ուշադրության, տարածական մտածողության և մոտիվացիայի բարելավում որոշ դեպքերում
հնարավոր է, սակայն այն պայմանավորված է ոչ թե հենց երաժշտության կոնկրետ ժանրով,
այլ ունկնդրի անձնական վերաբերմունքով և հուզական ներգրավվածությամբ։
Երաժշտությունը՝ որպես սոցիալական գործիք
Երաժշտությունը կարող է գործել որպես սոցիալական կապ ստեղծող
գործիք։ Ուսումնասիրությունները ցույց են տալիս, որ խմբային երաժշտական
գործունեությունը՝ երգեցողությունը կամ նվագը, կարող է նպաստել համախմբմանը,
փոխադարձ վստահության և համագործակցության մակարդակի բարձրացմանը։ Սա կիրառվում է
կրթական և աշխատանքային միջավայրերում՝ թիմային աշխատանքի խթանման նպատակով։
Երաժշտությունը և անհատական
տարբերությունները
Երաժշտության ազդեցությունը չի կարող ամբողջությամբ գնահատվել
առանց հաշվի առնելու անհատական տարբերությունները։ Մարդու նախասիրությունները,
երաժշտական դաստիարակությունը, հոգեվիճակը և սոցիալական համատեքստը մեծապես
որոշում են, թե ինչպես կազդի երաժշտությունը տվյալ պահին։ Ոմանց համար մեղմ ջազը
հանգստացնող է, իսկ մյուսների համար այն կարող է լինել ձանձրալի կամ նույնիսկ
նյարդայնացնող։
Գիտական տեսանկյունից երաժշտությունը համարվում է հզոր
հոգեբանական գործոն, որի ազդեցությունը կարող է լինել բազմազան՝ սկսած հուզական
կարգավորումից մինչև սոցիալական կապերի ամրապնդում։ Չնայած այդ ազդեցությունները
որոշ դեպքերում կարող են լինել ենթակա անձնական ընկալմանը և մշակութային
համատեքստին, ընդհանուր առմամբ, երաժշտության և հոգեկան վիճակի փոխազդեցության
վերաբերյալ գիտական տվյալները ամուր հիմք են ստեղծում դրա կիրառման համար կրթական,
կլինիկական և սոցիալական ոլորտներում։
Այս ամենը մեզ թույլ է տալիս դիտարկել երաժշտությունը ոչ միայն
որպես արվեստի տեսակ, այլ նաև որպես հոգեբանորեն ակտիվ և կիրառական գործիք, որի
ուսումնասիրությունը շարունակում է ընդլայնվել՝ զուգընթաց ժամանակակից նեյրոգիտության
և հոգեբանության առաջընթացին։
Комментарии