Մի՛ ձգտիր լինել հաջողակ մարդ, այլ` արժանի
<<Նա տվեց մեզ իր ամբողջությամբ և ներդաշնակությամբ
անցյալի ամենահամարձակ
երազանքները գերազանցող աշխարհի պատկերը>>: Ն. Բոր
երազանքները գերազանցող աշխարհի պատկերը>>: Ն. Բոր
Ալբերտ Էյնշտեյնի կյանքը արտասովոր ուսանելի է:
Այն հարուստ չէ արտաքին իրադարձություններով. Էյնշտեյնը երբեք ղեկավար պաշտոններ չի
զբաղեցրել: Նրանից հետո հիշարժան վայրեր համարյա չեն մնացել: Ուլմում գտնվող տունը,
որտեղ նա ծնվել է, երկրորդ համաշխարհային պատերազմի վերջում ռմբակոծության ժամանակ
քարուքանդ է եղել. Էյնշտեյնի աճյունը, իր իսկ կամքով, այրեցին և մոխիրը քամուն տվեցին:
Էյնշտեյնի արխիվները ոչնչացան, երբ նրա տունը ավերեցին նացիստները: Բայց Էյնշտեյնից
հետո մնաց այն, ինչը չեն կարող ոչնչացնել ո՛չ քամին, ո՛չ ռումբերը, ո՛չ էլ ժամանակը:
Մնացին այն գաղափարները, որոնք ձևափոխեցին ֆիզիկան և հեղափոխիչ ազդեցություն ունեցան
XX դարի բնագիտության վրա:
Ա. Էյնշտեյնը
ծնվել է 1879 թ. մարտի 14-ին, Հարավային Գերմանիայի Ուլմ քաղաքում: Ալբերտի ծնողները՝
Հերման Էյնշտեյնը և Պաուլինա Կոխը, ծագում էին գերմանական մանրբուրժուական շրջաններից:
Ալբերտի ամենասիրած զբաղմունքն էր չորս ձեռքով՝
մոր և քրոջ հետ, դաշնամուր նվագելը: Մինչև կյանքի վերջը նա պահպանեց երաժշտության հանդեպ
այդ սերը: Երբ հինգ տարեկան էր, Ալբերտը հորից նվեր ստացավ գրպանի կողմնացույց: Նա
հիշում է, որ այդ դեպքը իր վրա խոր և երկարատև տպավորություն թողեց: Իրերի հետևում
պետք է լինի էլի ինչ-որ բան թաքնված…
Հանրագումարի բերելով իր դպրոցական տարիները,
Էյնշտեյնը 1855 թ. գրված <<Ինքնակենսագրական ուրվագծերում>> ասում է.
<<Ես ինքնակամ, բայց համեստ երիտասարդ էի, որը իրեն անհրաժեշտ գիտելիքները ստացել
է պատահականորեն, հիմնականում՝ ինքնակրթությամբ: Ես ծարավ էի խորը գիտելիքների, բայց
ուսումը ինձ հեշտ խնդիր չէր թվում: Ես չէի հարմարվում սերտելուն և վատ հիշողություն
ունեի>>:
16 տարեկան հասակում նա թողնում է Միլանը, և առաջին
անհաջող փորձ է կատարում ընդունվելու Ցյուրիխի պոլիտեխնիկումը: Մեկ տարի հետո շվեյցարական
գիմնազիան ավարելտելուց հետո, ընդունվում է Ցյուրիխի ֆեդերալ բարձրագույն պոլիտեխնիկական
ուսումնարանի մանկավարժական ֆակուլտետը, ուր սովորում է 1896-1900 թվականներին:
Պոլիտեխնիկումն ավարտելուց հետո նա չէր կարողանում
երկու տարի հիմնական աշխատանք գտնել, բավարարվում էր փոխարինելով բանակ զորակոչված
ուսուցչին կամ արտասահմանցի ուսանողներին դասեր տալով: Նա այն կարծիքին էր, եթե մարդն
ունի խորը գիտական հետաքրքրություններ, ապա իր պարտադիր աշխատանքի հետ միասին նա կարող
է խորանալ իր սիրած խնդրի մեջ: Նրան չպետք է հետապնդի այն երկյուղը, թե իր ջանքերը
կարող են անարդյունք մնալ:
Իր կնոջը՝ Միլևա Մարիչին, շատ սիրելով, ով Ցյուրիխում
տեսական ֆիզիկա էր ուսումնասիրում, իր կյանքի վերջում հանգեց հետևյալ եզրակացության.
<<Ընտանիքի լավ տնտեսուհին նա է, ով կանգնած է փնթիի ու մաքրասերի միջև>>:
Էյնշտեյն ամուսիններն ունեին երկու որդի՝ Հանս-Ալբերդը և Էդուարդը: Կրտսեր որդին՝ Էդուարդը
21 տարեկան հասակում հոգեկան հիվանդություն ձեռք բերեց և չբուժվեց մինչև կյանքի վերջը:
Էյնշտեյնի կյանքի առավել բեղմնավորը Բեռնի շրջանն
էր: Այդ տարիներին է ստեղծվել հարաբերականության հատուկ տեսությունը՝ բրոունյան շարժման
տեսությունը, և տրվել ֆոտոէֆեկտի առաջին քվանտային տեսությունը:
Էյնշտեյնն ուներ հետևյալ կարծիքը. <<Երբեմն
ինձ հարց եմ տալիս, ինչպես ստացվեց, որ հենց ես ստեղծեցի հարաբերականության տեսությունը:
Իմ կարծիքով պատճառը թաքնված է հետևյալում. նորմալ մարդը հազիվ թե սկսի մտածել ժամանակի-տարածության
խնդիրների շուրջը: Նա գտնում է, որ դրանք իրեն հասկանալի են դեռ մանկուց: Ես, ընդհակառակը,
մտավորապես այնքան դանդաղ էի հասունանում, որ միայն հասունանալով սկսեցի խորհրդածել
ժամանակի և տարածության մասին: Հասկանալի է, որ այդ պրոբլեմներին ես խորամիտ եղա ավելի
հիմնովին, քան այն մարդիկ, որոնք մանկուց նորմալ են զարգացել>>: Նա գրում է.
<<Այժմ ես գիտեմ, թե ինչո՞ւ շատ մարդիկ իրենց հաճույքը գտնում են փայտ կոտրելու
մեջ: Այդ աշխատանքի ընթացքում անմիջապես տեսնում ես քո աշխատանքի արդյունքը>>:
1919 թ., Ցյուրիխից վերադառնալուց հետո, որտեղ
ձևակերպվեց նրա ամուսնալուծությունը իր առաջին կնոջից, նա ամուսնանում է Էլզայի հետ:
Նրա շնորհիվ, ինչպես գրում է Մաքս Բորնը, Էյնշտեյնը հասավ ավելի կանոնավոր կյանքի:
<<Բայց նունիսկ ֆրաու Էլզայի հարմարավետ, բարեկարգված տանը նա պահպանեց իր սպարտայական
ապրելակերպը: Նրա փոքրիկ սենյակում չկար ոչ ծածկոց, ոչ գորգ, ոչ նկար պատին: Միայն
մահճակալ, սեղան, աթոռ, գրադարակ՝ մի քանի գրքերով և ամսագրային մամուլների կապոցով:
Սափրվելու համար նա օգտագործում էր նույն օճառը, որով լվացվում էր>>:
<<Երկու տեսակի օճառ՝ դա չափազանց բարդ է ինձ համար>>,- ասում էր նա:
Էյնշտեյնի թևավոր խոսքերն են`
1. Նայիր
ուշադիր բնությանը, և ապա միայն դու կհասկանաս ամեն ինչ ավելի լավ:
2. Կյանքը
նման է հեծանիվ վարելուն: Հավասարակշռությունը պահելու համար` պետք է շարունակես ընթացքը:
3. Մի՛ ձգտիր լինել հաջողակ մարդ, այլ` արժանի:
4. Իմաստության
իրական նշանը գիտելիքը չէ, այլ երևակայությունը:
5. Հիմարության
և հանճարեղության տարբերությունը այն է, որ հանճարեղությունն իր սահմաններն ունի:
6. Մենք
չենք կարող լուծել մեր խնդիրները այն նույն մտածելակերպով, որով մենք դրանք ստեղծում
ենք:
7. Նա,
ով անտարբեր է փոքր խնդիրներում ճշմարտություն փնտրելու հարցում, չի կարող համոզված
լինել կարևոր հարցերում:
8. Գիտելիքի
միակ աղբյուրը փորձն է:
9. Քչերն
են, ովքեր տեսնում են իրենց սեփական աչքերով և զգում սեփական սրտով:
10. Դժվարության
մեջտեղում ընկած է հնարավորություն:
11. Մարդ,
ով երբեք սխալ չի գործել, նոր ոչինչ չի փորձել:
12. Բոլոր
կրոնները, արվեստները, գիտությունները նույն ծառի ճյուղերն են:
13. Բոլորը
պետք է հարգվեն որպես անհատ, բայց ոչ կուռք:
14. Նա,
ով ի վիճակի չէ այլևս հիանալ և անընդհատ երկյուղածության մեջ է, նույնն է, ինչ մահացածը,
նրա աչքերը փակ են:
15. Ես
չունեմ հատուկ տաղանդ: Ես միայն չափազանց հետաքրքրասեր եմ:
By Mariana Sargsyan
By Mariana Sargsyan