Շնորհավոր բոլորիս Վարդավառի տոնը
Հայոց
ավանդական տոնակարգում Վարդավառն ամառային ամենամեծ տոնն է` եկեղեցու հինգ տաղավար
տոներից: Նախաքրիստոնեական շրջանից այն հայտնի է` որպես Աստղիկ դիցուհու տոն, Հայ
առաքելական եկեղեցին այն տոնում է` որպես Քրիստոսի պայծառակերպության օր: Վաղը
Վարդավառի տոնն է կամ Քրիստոսի Պայծառակերպության օրը: Տոնը շարժական է, և նշվում
է Սուրբ Զատիկից 98 օր հետո:
Այս տոնին սովորություն կա ժողովրդի մեջ աղավնիներ թռցնելու և միմյանց վրա ջուր ցողելու,
որը գալիս է Նոյ նահապետի օրերից, ի հիշատակ ջրերի ետ քաշվելուն:
Ինչո՞ւ ենք
այս տոնը Վարդավառ կոչում:
Պատասխան. -Տիրոջը վարդի հետ համեմատելու պատճառով: Ինչպես վարդը կոկոնի մեջ է
ծածկված լինում՝ նախքան բացվելը, այդպես էլ
Տերը նախքան Իր
պայծառակերպվելը պահում էր
Իր մեջ Աստվածության պայծառությունը: Եվ
ինչպես վարդը բացվելով բոլորին հայտնապես երևում է,
այդպես էլ մեր
Տերն այսօր պայծառակերպվելով հայտնում է
Իր Աստվածությունը:
Վարդն ունի
երեք որակ. կարմրություն, սպիտակություն և
անուշահոտություն, ինչը
խորհրդանշում է Երրորդությունը: Իսկ
Քրիստոսի տնտեսության խորհրդում կարմրությունը խաչի
վրա թափված արյունն է,
սպիտակությունը՝ անմեղությունը, իսկ
անուշահոտությունը՝ Հոգին, որ
փչեց առաքյալների վրա՝
ասելով. «Առե՜ք Սուրբ Հոգին»: Եվ դա
ըստ այս խոսքի. «Իմ սիրեցյալը սպիտակ է
և կարմիր, ընտրյալ է՝
տասը հազարից»:

Պատասխան
-Քանզի Ինքն ասաց, որ Իր մասին չպատմենք մինչև Իր՝ մեռելներից հարություն առնելը,
այդ պատճառով Հարության տոնը կատարելուց հետո ենք նշում:
Տոնը,
սակայն, բնապաշտական ժամանակներից է և թերևս հայերի ամենասիրելի տոնն է եղել:
Հայաստանի որոշ մարզերում (Լոռի, Տավուշ) Վարդավառն անշարժ տոմարով են նշում`
հուլիսի վերջին կիրակի օրը:
Այս
տարի Վարդավառը նշվում է հուլիսի 23-ին: Վարդավառը ջրի տոն է և այդ օրը բոլորը
խրախճանքից, երգ ու պարից բացի, նաև ջրում են միմյանց: Եկեղեցին սա բացատրում է
նրանով, որ երբ Նոյը Արարատից իջել է Նախիջևան, որպեսզի իր ժառանգների մեջ անմահ
պահի ջրհեղեղի մասին հիշատակը, կարգադրել է, որ ամեն տարի այս օրը ջրեն միմյանց:
Ամեն դեպքում, մարդիկ Վարդավառին ուխտ են գնացել սարերը: Հենց ջրի ակունքների մոտ
էլ Վարդավառի տոնախմբություններն են կատարվել, համայնական զոհաբերություն արել,
խաղեր ու խրախճանք կազմակերպել:
Վարդավառը նաև խնձորի տոն էր: Առհասարակ,
Վարդավառի սեղաններին առատ է եղել միրգը: Ժողովուրդը տոնը երբեմն անվանում էր
«խնձորի պաս»: Տարվա առաջին խնձորն ուտում էին Վարդավառին: Այս սովորույթը
ուղեկցվել է որոշ ծեսով:
Տոնի
ծիսական ուտեստը խորոված խնձորն է եղել: Հայերը պարտադիր գիշերը խարույկ էին
վառում ու խնձոր խորովում: Իսկ տոնածառերը սովորաբար հսկում էին ծեր կանայք, որոնք
ենթադրվում էր, որ Աստղիկ աստվածուհու նախատիպը կարող էին լինել: Նախկինում
եկեղեցու դռները զարդարվում էին խնձորներով, վարդերով ու վարունգներով: Իսկ թե
ինչու հատկապես խնձոր, քանի որ այն համարվում է բեղմանվորման սկիզբը:
Տոնի
ծեսերից այսօր պահպանվել է միայն ջրցողումը: Իսկ վերջինիս խորհուրդը բացատրվում է
հետևյալ կերպ. «Միմյանց վրա ջուր ցողելով մարդիկ իբրև ազատվում են և՛ ահից ,և՛
հիվանդություններից: Նրանք դառնում են երկարակյաց: Վարդավառի ջուրը իր մեջ ուներ
գերբնական հատկություններ: Այդ ջրցողումները չէին արվում այնպես, ինչպես այսօր
փողոցերում: Դրանք արվում էին ջրամբարների ու գետերի մոտ, այնտեղ որտեղ ջրառատ
միջավայր կար: Նրանք հավատում էին, որ դրանով իրենց ապահովում են չարից ու
հիվանդություններից»:

Վարդավառի
տոնը որքան էլ հին, որքան էլ ձիգ դարերով անցած տոն է` միևնույն է, այսօր էլ չի
կորցնում իր արժեքն և դեռ ավելին` տարեցտարի ավելի է սիրվում ու մեծ սիրով սպասված
տոն դառնում:
Թո’ղ
ամենազոր Աստծո աջը այս օրը հովանի և պահապան լինի համայն հայությանը: Հիսուսի
պայծառակերպության լույսի ներքո զանազանենք լավը` վատից, չարը` բարուց, արդարը`
անարդարից, թշնամին` բարեկամից, որպեսզի կարողանանք հայավայել ապրել ու գործել:
Շնորհավոր բոլորի Վարդավառի տոնը:
by Karine Bayramyan